pinksterbruid jurkje

onze jongste dochter zit sinds november op een antroposofische peuterspeelzaal. In een vorig blog vertelde ik hier al eens over, toen maakte in vlinderpopjes voor haar verjaardag. Nu was het dan tijd om het pinksterfeest te vieren, en dat doen ze altijd als bruidjes en bruidegommen. Onze dame had dus een wit jurkje nodig en die had ik zo met het koude weer niet op voorraad....
Ik ben eens in mijn lappen gedoken en kwam een dekentje tegen, ooit een keer geprobeerd te verkopen voor mijn zus maar niet gelukt, en toch maar bewaard want je weet maar nooit waar het goed voor is.....nou, bestemming gevonden dus.


Our youngest daughter goes since november to an antroposofic playground, I told in an other blog already about the butterflydolls I made for her birthday and the antroposofic way. Now it was time to celebrate pentacost, they do it as brides and groomes, so I needed a white dress for the lady, and because of the cold weather still outside I didn't have one availeble.
So I looked in the storage for something usefull and found I babyblancket I tried to sell for my sister what didn't succeeded and I kept it for some usefull occasion, and see, it's there!


Ik pakte een jurkje als model/ I took a dress as model:
de voorbeeld jurk
the dress I used as example
 
daarna legde ik het op de witte fleecedeken/I placed the dress on the white fleece blancket:
 
de deken die ik gebruikte
the blancket I used
 
Ik vouwde de deken dubbel en zorgde dat de schouders de stofvouw raakten, knipte hem wat ruimer uit, ongeveer zo'n twee centimeter groter rondom. ik spelde de zijnaden aan elkaar en een naadje in de armsgaten en de halslijn. Naad in de onderkant en klaar wat de jurk.
O ja, ik maakte er ook nog een zakje op.
Om het te versieren naaide ik er gehaakte bloemetjes op en gebruikte een paar bloemenkraaltjes als soort kettinkje en klaar was het bruidje.
Ik maakte er uiteindelijk ook nog bijpassende haarelastiekjes bij, wat was ze trots (en mama ook natuurlijk)
 
 
I fold the blancket and putted the shoulders on te side it was folded. I cutted it 2 cm wider en sew all the sides. I made also a pocket on it.
To decorate I made some crochet flowers and sew them also on the dress, I used some flowerbeats and sew them like a neckless and the bride was ready.
I also made hair assecoires next to it, she was very proud on her dress (and so was mam ofcourse)
 
 
voorkant pinksterjurkje
front of the pentacostdress

detail van de gehaakte bloemetjes
detail of the crochet flowers

achter kant van de jurk
backside of the dress

haarelastiekjes bij het dametje
hairassecoires of the lady
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

genaaide mega mindy cape

poppenkleertjes

Gehaakte Polswarmers