thema tafel 40 dagen tijd
Ik ben nu de veertig dagen tijd is begonnen in ons gezin begonnen met een thematafel rond de veertig dagen tijd. de kinderen zijn nog best klein, en op deze manier willen we ze meer de tijd naar pasen laten beleven.
Ik kwam op geloventhuis.nl een mooie verwerking voor deze weken tegen, met als thema weg door de woestijn wat me erg aansprak.
Dit uitgeprint en uitgewerkt op mijn manier en zondag 17 februari hebben we de eerste keer gedaan. De kinderen waren ademloos en vonden het jammer toen het klaar was.....een succes dus! Een week wachten op het volgende verhaal is dan best lang.
Op de foto zie je een bak met zand, dat moet de woestijn voorstellen. erin een weg, de weg naar pasen waarbij we allerlei avonturen gaan beleven. De kaars is om de viering te ondersteunen, het is het licht van Jezus en geeft aan dat hij in ons midden is, dat maakt de thuisviering wat eerbiediger.
Het poppetje symboliseert ons, op weg naar het paasfeest, we komen onderweg allerlei hindernissen tegen om bij het vreugdevolle feest uit te komen.
Het eerste verhaal wat we vertelden was over het volk Israel die uit egypte wegvluchtte en bij de rode zee aankwam en geen doortocht kon vinden. Mozes moest zijn stok om hoog houden en het begon te waaien, hierdoor ontstond er een pad door de zee en zo kon het volk aan de overkant komen. de egyptenaren kwamen achter hun aan, maar bleven steken en verdronken toen het water terugvloeide.
de potjes symboliseren de zee, we hebben ze aan de kant gezet om het poppetje doorgang te laten vinden en daarna hebben we de zee weer achter het poppetje gesloten.
Om af te sluiten hebben we op you tube gekeken: hoe kwam mozes door de rode zee, deze kenden de kinderen van school en konden ze dus goed mee zingen.
daarna hebben we de kaars uitgeblazen en de viering beeindigd.
volgende week deel twee.
We started at home services around the 40 days to eastern. The children like it and don't like to wait another week to continu :-)
we made a dessert with a way through it, this is our way with struccles to come te eastern.
The doll is ourselves on our way through the dessert.
The candle we lit is to let us know that God/Jesus is in our mitst witch makes the homeservice more peacefull.
the first story was about Mozes leaving Egypt. They had to cross the red sea, and when Mozes pulled his arm up with his stick the water was leaving and making a path so they could cross the sea. The egyptians came after the Israelits but they stuck into the mudd and the water was overfloading them and they died in the sea. the israelites where save.
the cups in the sand are the sea, we moved them out of eachother to make a path for the doll. when the doll was crossed we turned back the cups.
Afterwarths we listened to the song on you tube, how did Mozes passed the red sea (hoe kwam mozes door de rode zee) the children knew the song already from school and sang along.
we blew the candle out and the service was finished.
Next week part two.
Ik kwam op geloventhuis.nl een mooie verwerking voor deze weken tegen, met als thema weg door de woestijn wat me erg aansprak.
Dit uitgeprint en uitgewerkt op mijn manier en zondag 17 februari hebben we de eerste keer gedaan. De kinderen waren ademloos en vonden het jammer toen het klaar was.....een succes dus! Een week wachten op het volgende verhaal is dan best lang.
Op de foto zie je een bak met zand, dat moet de woestijn voorstellen. erin een weg, de weg naar pasen waarbij we allerlei avonturen gaan beleven. De kaars is om de viering te ondersteunen, het is het licht van Jezus en geeft aan dat hij in ons midden is, dat maakt de thuisviering wat eerbiediger.
Het poppetje symboliseert ons, op weg naar het paasfeest, we komen onderweg allerlei hindernissen tegen om bij het vreugdevolle feest uit te komen.
Het eerste verhaal wat we vertelden was over het volk Israel die uit egypte wegvluchtte en bij de rode zee aankwam en geen doortocht kon vinden. Mozes moest zijn stok om hoog houden en het begon te waaien, hierdoor ontstond er een pad door de zee en zo kon het volk aan de overkant komen. de egyptenaren kwamen achter hun aan, maar bleven steken en verdronken toen het water terugvloeide.
de potjes symboliseren de zee, we hebben ze aan de kant gezet om het poppetje doorgang te laten vinden en daarna hebben we de zee weer achter het poppetje gesloten.
Om af te sluiten hebben we op you tube gekeken: hoe kwam mozes door de rode zee, deze kenden de kinderen van school en konden ze dus goed mee zingen.
daarna hebben we de kaars uitgeblazen en de viering beeindigd.
volgende week deel twee.
We started at home services around the 40 days to eastern. The children like it and don't like to wait another week to continu :-)
we made a dessert with a way through it, this is our way with struccles to come te eastern.
The doll is ourselves on our way through the dessert.
The candle we lit is to let us know that God/Jesus is in our mitst witch makes the homeservice more peacefull.
the first story was about Mozes leaving Egypt. They had to cross the red sea, and when Mozes pulled his arm up with his stick the water was leaving and making a path so they could cross the sea. The egyptians came after the Israelits but they stuck into the mudd and the water was overfloading them and they died in the sea. the israelites where save.
the cups in the sand are the sea, we moved them out of eachother to make a path for the doll. when the doll was crossed we turned back the cups.
Afterwarths we listened to the song on you tube, how did Mozes passed the red sea (hoe kwam mozes door de rode zee) the children knew the song already from school and sang along.
we blew the candle out and the service was finished.
Next week part two.
Reacties
Een reactie posten